Specjaliści z dziedziny mechaniki samochodowej
Regularne przeglądy samochodu to oczywiście nałożony przez prawo obowiązek. Nikt z nas ich nie uniknie, jednak każdy wie, że odbywają się one dość rzadko, a między nimi popsuć może się wiele rzeczy w naszym aucie. Jeśli więc zależy nam na tym, by było ono sprawne odraz dobrze nam służyło, warto postarać się o dodatkowe przeglądy, które zorganizujemy samodzielnie. W tym celu należy udać się do warsztatu samochodowego lub mechanika, który sprawdzi dla nas najważniejsze elementy samochodu i oceni ich stan. Być może dana część jest już zużyta i lada moment ulegnie awarii? Lepiej wiedzieć o tym zawczasu, niż narażać się na dodatkowe problemy, gdy dojdzie do awarii auta.
Sonda lambda - definicja
Sonda lambda ? czujnik mierzący zawartość tlenu w spalinach, umieszczany w układzie wydechowym silnika spalinowego. Pozwala to na precyzyjne dozowanie składu mieszanki paliwowo-powietrznej.
Sondy są wykorzystywane w silnikach benzynowych od 1979 roku, coraz większa ilość samochodów i motocykli ma więcej niż jedną sondę lambda, umieszczane są one przed i za katalizatorem. Od roku 1992, aby sprostać wymogom prawnym dotyczącym ograniczenia emisji spalin, sondy stały się standardowym elementem samochodów. Od około 2000 r. sonda lambda jest instalowana także w układach z silnikami wysokoprężnymi.
Na świecie jest 4 głównych producentów sond lambda:
NGK
Bosch
Denso
Delphi
Sonda lambda montowana w układzie wydechowym pojazdu ma mierzyć zawartość tlenu w spalinach, która odzwierciedla efektywność spalania mieszanki paliwowej w cylindrach. Sygnał z sondy lambda trafia do sterownika silnika, który na tej podstawie reguluje skład mieszanki. Warunkiem poprawnej pracy sondy jest rozgrzanie jej do odpowiedniej temperatury.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Sonda_lambda
O silniku spalinowych
Silnik spalinowy ? silnik wykorzystujący sprężanie i rozprężanie czynnika termodynamicznego (gazu) do wytworzenia momentu obrotowego lub siły. Sprężany jest gaz ?zimny?, a rozprężany ? ?gorący?. Do sprężenia gazu zimnego zużywana jest mniejsza ilość energii mechanicznej niż uzyskuje się z rozprężania. Z tego powodu energia uzyskana z rozprężania zużywana jest do sprężania gazu i do napędu dowolnej maszyny. Gorący gaz uzyskuje się w wyniku spalenia paliwa, stąd nazwa: silnik spalinowy.
Czynnik ?zimny?, często powietrze zassane z otoczenia, jest sprężane, a w wyniku sprężania rośnie jego ciśnienie i temperatura. Sprężony gaz ogrzewany jest poprzez spalanie paliwa do stosunkowo wysokiej temperatury. ?Gorący? gaz rozprężany jest w cylindrze z ruchomym tłokiem lub turbinie. Uzyskana z rozprężania gorącego gazu energia mechaniczna wystarcza na pokrycie zapotrzebowania energii do sprężenia gazu ?zimnego? i do napędu dowolnej maszyny.
Sprężanie i rozprężanie gazu może odbywać się zarówno w maszynach przepływowych, jak i tłokowych. Jeśli wykorzystujemy maszyny przepływowe mamy do czynienia z silnikiem turbinowym, składającym się z osobnych elementów: sprężarki, komory spalania i turbiny. Jeśli silnikiem naszym jest maszyna tłokowa, to proces sprężania, spalania paliwa i rozprężania gorącego czynnika odbywa się cyklicznie w jednej przestrzeni ograniczonej tłokiem, głowicą i ściankami cylindra (silnik tłokowy).
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_spalinowy