Druk w różnych zakładach poligraficznych. Kilka faktów

ietlarki itp. Pojęcie to jest bardzo rozpowszechnione i często stosowane także jako potoczny zamiennik określeń pokrewnych, jak ppi (pixels per inch ? pikseli na cal), czyli jednostek rozdzielczości obrazów rastrowych, oraz spi (s

Druk w różnych zakładach poligraficznych. Kilka faktów

Wikipedia i DPI

dpi (ang. dots per inch) ? liczba punktów obrazu przypadająca na cal. Jednostka stosowana do określenia rozdzielczości obrazów generowanych przez drukarki, plotery, naświetlarki itp. Pojęcie to jest bardzo rozpowszechnione i często stosowane także jako potoczny zamiennik określeń pokrewnych, jak ppi (pixels per inch ? pikseli na cal), czyli jednostek rozdzielczości obrazów rastrowych, oraz spi (samples per inch ? próbek na cal), czyli jednostek rozdzielczości skanerów.

Jednostka dpi opisuje stopień oddawania szczegółów kształtu obrazu w sterowanych komputerowo urządzeniach drukujących, naświetlających, a także wycinających, grawerujących itp. Określa gęstość możliwych do uchwycenia szczegółów obrazu, które są rozumiane jako układ punktów obrazu, których środki pozostają w stałych odległościach względem siebie, a ułożone w rzędach i kolumnach tworzą macierz. Rozdzielczość pozioma (w rzędach) jest rzeczywistą rozdzielczością urządzenia i jeśli nie podano inaczej, oznacza także rozdzielczość pionową.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Dpi


Druk CMYK

Drukarki operują w przestrzeni barw zwanej CMYK, jest to to nic innego jak skrótowiec od kolejnych kolorów składowych, które drukarka dobiera aby stworzyć pozostałe kolory. Co ciekawe monitory operują w innej przestrzeni barw zwanej RGB, a konwersja z jednej na drugą czasami bywa problematyczna.

Dlatego właśnie drukarnie muszą zatrudniać specjalistów aby mogli odpowiednio przygotować pliki do druku, ponieważ większość materiałów jest przysyłana w RGB, a nie wspieranym przez maszyny drukujące CMYK. Ale jakie to barwy CMYK? C to błękit, M to różowy, Y to żółty i K to czarny.


Reklama w druku

Wszyscy lubią kolorowe gazety i ulotki informacyjne. Jednak te materiały nie byłby takie ładne gdyby nie druk oraz poligrafia? Współcześnie takie rzeczy drukuje się coraz częściej i w coraz większych nakładach, bo zapotrzebowanie na taki druk ciągle rośnie.

Mało która firma w dzisiejszych czasach nie korzysta z usług drukarni- ulotki, wizytówki czy mały banner, to niemal standard dla każdej firmy. Zarówno małe jak i duże firmy zamawiają druk, wiadomo, że na inną skalę ale zawsze. Jednak dalej można spotkać źle oznaczone czy nie wypromowane marki, przyczyną tego może być właśnie brak inwestycji w drukowanie materiałów reklamowych.