Sposoby na obniżenie kosztów ogrzewania domowego
Domy położone na tych obszarach, w których występuje zimny klimat muszą być ogrzewane przez całą zimę, a czasami nawet przez jesień i wiosnę. Dlatego koszty związane z takim ogrzewaniem mogą być bardzo wysokie. Podstawowym sposobem obniżenia tych kosztów wydaje się być wyposażenie domu w odpowiednie izolacje cieplne, a wówczas będzie on mógł być skutecznie ogrzewany. Poza tym w skutecznym ocieplaniu domu mogą pomóc żaluzje zewnętrzne, które zatrzymują w budynku wytworzone w nim ciepło i ochraniają go przez napływem zimnego powietrza z zewnątrz. W ochronie domu przed wyziębieniem pomaga także założenie izolacji dachu przy jednoczesnym montażu ogrzewania podłogowego. Ważne jest również, aby postarać się o założenie szczelnych i ocieplanych drzwi wejściowych.
powróciła moda na kominki
Kominek
Pod koniec XX w. powróciła moda na kominki, które są efektownym elementem wystroju wnętrz. Nowoczesne kominki mają niewiele wspólnego z niskosprawnymi poprzednikami, posiadają:
zamykane palenisko (większa efektywność spalania i bezpieczeństwo) ? niejednokrotnie z tzw. ?zimną szybą?,
system odprowadzania ciepła (czasami z obiegiem wymuszonym), tak aby jak najmniej energii było oddawane do atmosfery razem ze spalinami,
system zabezpieczeń,
regulację płomienia.
Wady i zalety:
efektowny element wystroju,
konieczność częstego dokładania paliwa,
kłopotliwy nośnik energii.
Ogrzewanie elektryczne
Wady i zalety:
łatwość sterowania,
niskie koszty instalacji przyłącza,
wysoka sprawność,
duży koszt jednostkowy energii.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Ogrzewanie
Rodzaje systemów regulacji działania nagrzewnicy
Nagrzewnica samochodowa
Nagrzewnica ? urządzenie będące częścią samochodu, służy do ogrzewania wnętrza kabiny.
Nagrzewnica zbudowana jest w postaci bloku użebrowanych rurek, przez które przepływa gorąca ciecz z układu chłodzenia silnika. Napływające z zewnątrz zimne powietrze przepływa przez nagrzewnicę i po ogrzaniu jest kierowane do wnętrza kabiny. Przepływ powietrza może być wspomagany wentylatorem.
Rodzaje systemów regulacji działania nagrzewnicy:
W przewodzie doprowadzającym gorącą ciecz do nagrzewnicy wmontowany jest zawór, którym reguluje się przepływ cieczy, a tym samym intensywność nagrzewania
Przepływ cieczy nie jest regulowany, cały czas jest maksymalny, reguluje się natomiast sposób przepływu powietrza. Powietrze wpadające z zewnątrz jest kierowane częściowo przez nagrzewnicę oraz bezpośrednio do kabiny, regulacja polega na ustawieniu stosunku powietrza nieogrzanego do powietrza ogrzanego.
W niektórych samochodach w nagrzewnicy wmontowana jest grzałka elektryczna zasilana z instalacji elektrycznej samochodu. Zadaniem tego elementu jest ogrzewanie przepływającego powietrza gdy temperatura cieczy chłodzącej jest zbyt niska, np. zaraz po uruchomieniu silnika. Rozwiązanie to powoduje duże obciążenia instalacji elektrycznej.
Innym sposobem ogrzewania samochodu jest ogrzewanie postojowe (zw. webasto), które nie pobiera ciepła z układu chłodzenia, ale z bezpośredniego spalania benzyny lub oleju napędowego w wydzielonej do tego specjalnej komorze. W tym systemie ogrzewanie kabiny nie jest uzależnione od pracy silnika. Jest stosowane na obszarach o niskiej temperaturze np. Szwecja, Alaska ale także coraz powszechniej w krajach o klimacie umiarkowanym gdyż pozwala szybciej przygotować samochód do jazdy (topi śnieg), wpływa na mniejsze zużycie paliwa i podnosi żywotność silnika (jednostka napędowa jest rozgrzana - nie występuje efekt tzw. zimnego startu)
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Nagrzewnica_samochodowa