Napęd pomp
Jak wiemy to właśnie pompa hydrauliczna jest sercem całego systemu hydraulicznego - takie coś jest stosowane na przykłada w koparkach i napędza część roboczą - czyli ramię z łyżką.
Pompa sama w sobie jest bardzo ważna ponieważ tłoczy płyn (olej) do siłowników zapewniając w ten sposób ich napęd. Natomiast sama w sobie napędu nie stanowi - musi być ona napędzana zewnętrznym silnikiem.
W koparkach i innych maszynach budowlanych jak na przykład dźwigi do napędu pomp hydraulicznych stosuje się silniki spalinowe - będące jednocześnie silnikami jazdy. W przemyśle częściej stosowanym napędem są silniki elektryczne - na przykład w prasach hydraulicznych.
Pompa w prasach
Jak działa pompa hydrauliczna?
Zamienia energię mechaniczną silnika, który ją napędza, elektrycznego lub spalinowego na przepływ płynu. Następnie ten płyn pod ciśnieniem jest kierowany do innych elementów roboczych układu.
W koparce pompa hydrauliczna tłoczy specjalny olej do siłowników. Za pomocą rozdzielacza jest możliwość sterowania tym które siłowniki są zasilane i w jaki sposób (tłoczenie lub wysysanie oleju) - dzięki temu ramie koparki może zostać wprawione w ruch i można kopać dziury w ziemi.
Pompy wielotłoczkowe
Pompa wielotłoczkowa jest urządzeniem hydraulicznym używanym głównie w napędach hydraulicznych. Pompa wielotłoczkowa składa się z kilku lub kilkunastu małych pomp tłokowych umieszczonych w jednym korpusie. Pompy wielotłoczkowe dzielą się na promieniowe (rys. 1) i osiowe (rys. 2). W obydwu przypadkach zasada działania jest ta sama. Tłoczki pompy (1) umieszczone w korpusie (2) opierają się na pochylonej tarczy (3) (w pompie osiowej) lub na mimośrodowym pierścieniu (3) w pompie promieniowej. Obrotowy ruch pierścienia lub tarczy wymusza ruch posuwisto-zwrotny tłoczków co powoduje zasysanie i tłoczenie cieczy. Pompy wielotłoczkowe nie są wyposażone w zawory. Ich rolę spełniają tarcza rozdzielcza (4) w pompie osiowej lub wałek rozdzielczy (4) w pompie promieniowej. Obracają się wraz z pierścieniem lub tarczą przyłaczając przestrzenie robocze cylinderków na przemian do przewodu ssawnego (5) lub tłocznego (6).