trzywałowe trzyosiowe
ze względu na oddziaływanie na podłoże
walce statyczne - oddziałują własną masą, na niewielką głębokość. Używane są najczęściej do prac końcowych w robotach drogowych, dogęszczania górnych warstw nasypów, zagęszczania podsypek pod fundamenty.
walce wibracyjne - jednoczesne oddziaływanie statyczne i dynamiczne, odpowiedni układ wirujących mas zapewnia drgania o częstości do 50 Hz. Ich głębokość oddziaływania sięga 2 m.
ze względu na sprężystość wałów
walce stalowe
walce ogumione (wały podatne w formie zestawów kół ogumionych)
ze względu na kształt wałów
gładkie
okołkowane
tarczowe
siatkowe
kompaktory
ze względu na liczbę i usytuowanie wałów
jednowałowe
dwuwałowe dwuosiowe
trzywałowe trzyosiowe
trzywałowe dwuosiowe
czterowałowe dwuosiowe
ze względu na napęd
ręcznie prowadzone
przyczepne
samojezdne (z napędem na jedną, dwie lub trzy osie)
zdalnie sterowane
ze względu na konstrukcję ramy
sztywne
przegubowe
walce kombinowane ? połączenie różnych rodzajów wałów
walce specjalne ? do zagęszczania skarp, rowów, wysypisk odpadów
Dodatkowo w walcach jako osprzęt wspomagający stosuje się czasem lemiesz. W starszych rozwiązaniach stosowano zrywaki.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Walec_(maszyna)
Podwozie gąsienicowe
Budowa spycharki gąsienicowej
Główne podzespoły spycharki gąsienicowej to:
podwozie gąsienicowe,
rama główna,
nadwozie,
układ napędowy,
hydraulika układu napędowego,
osprzęt roboczy,
hydraulika układu roboczego.
Podwozie gąsienicowe
Podwozie składa się z dwóch ram trakcyjnych o konstrukcji skrzynkowej, które wyposażone są w rolki jezdne, rolki podtrzymujące, koła napinające, koła łańcuchowe, łańcuchy gąsienicowe z płytami gąsienicowymi. Ramy trakcyjne osadzone są na czopach wałów mocowanych do tylnej części ramy głównej oraz do wahliwej belki
stabilizatora.
Rama główna
Rama główne jest to jednolita konstrukcja spawana, utworzona przez połączenie ramy przedniej i tylnej. Do ramy przykręcone zamontowane są: chłodnice, silnik, przekładnia hydrokinetyczna (zmiennik momentu), skrzynia biegów, przekładnie boczne i elementy nadwozia.
Nadwozie
W skład nadwozia wchodzą: osłony boczne, dach silnika, błotniki, zbiornik paliwa, skrzynka akumulatorów, zbiornik układu hydraulicznego, kabina z klimatyzacją, pulpity, zewnętrzna osłona ROPS (ang. Roll Over Protection Structure).
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Spycharka
mechanizm wysięgnika
W koparce jednonaczyniowej wyróżnia się podstawowe zespoły:
podwozie ? A, stanowiące zespół nośny całej konstrukcji, wyposażone w mechanizmy jazdy, najczęściej gąsienicowe
nadwozie ? B, zwykle pełnoobrotowe, na którym montowany jest silnik, zespoły napędowe, sterujące i kabina operatora
osprzęt roboczy, montowany na nadwoziu, wyposażony w układy napędowe, w którym wyróżnia się:
mechanizm wysięgnika ? C, składający się z wysięgnika i siłownika (1) napędu wysięgnika
mechanizm ramienia ? D, składający się z ramienia i siłownika (2) napędu ramienia
mechanizm łyżki ? E, składający się z łyżki i siłownika (3) napędu łyżki
Koparki jednonaczyniowe polskiej produkcji
koparki linowe
KM-251
KS-251 ? koparka samochodowa
KM-602A
KU-1206
koparki hydrauliczne
KSH-45 ? koparka ciągnikowa
K-406A
K-407A
K-408
K-606
M250H
M500H
Brawal1611
Brawal1615
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Koparka