Serwisowanie pojazdów spalinowych

owanie takiego auta może okazać się nawet nieopłacalne, ponieważ koszta z tytułu naprawy przewyższałyby wartość auta. Serwisowanie samochodów po wypadku jest bardzo trudne nie tylko dlatego, że zwykle podczas takiego zdarzenia awa

Serwisowanie pojazdów spalinowych

Serwisowanie samochodów powypadkowych

Jedną z najczęstszych przyczyn powstawania uszkodzeń w samochodach są przeróżne wypadki drogowe. Podczas poważniejszych zdarzeń drogowych serwisowanie takiego auta może okazać się nawet nieopłacalne, ponieważ koszta z tytułu naprawy przewyższałyby wartość auta. Serwisowanie samochodów po wypadku jest bardzo trudne nie tylko dlatego, że zwykle podczas takiego zdarzenia awarii ulega wiele części samochodowych. Jest to skomplikowane również dlatego, że nieraz powstałe wgniecenia i inne uszkodzenia uniemożliwiają na przykład zajrzenie pod maskę w celu znalezienia wszystkich problemów z samochodem. Z drugiej jednak strony, taka naprawa może być konieczna, ponieważ samochód to często niezbędny dla korzystających z niego osób środek transportu.


Silnik spalinowy z tłokiem obrotowym

Silnik z tłokiem obrotowym ? silnik spalinowy, w którym tłok obraca się wewnątrz cylindra. Powstało wiele koncepcji i konstrukcji. Projekt maszyny parowej z wirującym tłokiem opracował już w 1782 r. James Watt. Jeden z projektów silnika spalinowego z tłokiem obrotowym (patent w 1946 r.) stworzył Gustaw Michał Różycki. Jedyną produkowaną i najbardziej znaną konstrukcją jest wynalazek niemieckiego konstruktora Feliksa Wankla (1902-1988). Pierwszy patent Wankel uzyskał w roku 1929, a kolejny w roku 1936.

Silnik Wankla po raz pierwszy zastosowano seryjnie w samochodach NSU Spider ? prezentacja miała miejsce w roku 1963 na salonie samochodowym we Frankfurcie. W roku 1967 firma Mazda, która już w 1961 roku zakupiła licencję od NSU, zaprezentowała sportowy samochód Cosmo Sport z pierwszym silnikiem z dwoma wirnikami. W roku 1968 do produkcji wszedł model NSU Ro 80, także z silnikiem dwukomorowym. Kolejne modele sportowe Mazdy to model RX-7 z 1978 roku, napędzany silnikiem 1,1-litrowym o mocy 105 KM. W połowie lat 80 XX w. Mazda zaprezentowała następne modele z silnikami o mocy 150-200 KM. W 1991 roku moc dwuwirnikowego silnika osiągnęła 250 KM. Ostatni model RX-8 z nowym silnikiem Renesis był produkowany w latach 2003-2012. 22 czerwca 2012 roku Mazda zakończyła produkcję modelu RX-8, który był ostatnim na świecie samochodem z silnikiem Wankla. Tym samym skończyło się zastosowanie silnika Wankla w motoryzacji.

Zaletami silnika Wankla są jego małe rozmiary, mały ciężar oraz spokojny bieg. Jego wady w postaci małej trwałości uszczelnień i dużego zużycia paliwa ograniczyły jego wykorzystanie do samochodów sportowych.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_z_t%C5%82okiem_obrotowym


Cylindry w silniku spalinowym

Układ tłok-cylinder jest bardzo szeroko stosowany w technice. Do głównych zastosowań należy zaliczyć:

silnik tłokowy (spalinowy i parowy)
silnik Wankla z obrotowym tłokiem
pompa i sprężarka tłokowa
siłownik hydrauliczny
strzykawka medyczna

Cylinder w silniku spalinowym
W konwencjonalnym silniku spalinowym cylinder jest tuleją (najczęściej wykonaną z żeliwa, stali lub duraluminium). W cylindrze wykonywana jest praca użyteczna poprzez spalenie w nim dawki paliwa. W silnikach czterosuwowych jest to jednolita tuleja (która może być integralną częścią bloku silnika lub być wymienną), natomiast w dwusuwowych jednostkach wykonane są kanały: ssący, wydechowy oraz (najczęściej dwa) przepłukujące. W silnikach chłodzonych powietrzem cylindry wykonane są z użebrowaniem zewnętrznym, aby zwiększyć powierzchnię oddawania ciepła. Natomiast przy chłodzeniu cieczą wykonane są specjalne kanały, którymi ciecz krąży wokół cylindra (cylindrów).

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Cylinder_(mechanika)