Tekst o prawie

puterów, usługi sprzątania, czy naprawy samochodów. Nie każdy udziela zamówień publicznych, tylko podmioty, na które taki obowiązek nakładają przepisy z reguły dotyczy to wydawania pieniędzy publicznych. Z reguły w takiej sytuacji

Tekst o prawie kancelaria zamówień publicznych
Potrzebujesz kancelarii, która zajmuje się zamówieniami publicznymi>

Co to jest przetarg?

Zamówienia publiczne prowadzą do zawarcia umowy ? może to być umowa na zakup komputerów, usługi sprzątania, czy naprawy samochodów. Nie każdy udziela zamówień publicznych, tylko podmioty, na które taki obowiązek nakładają przepisy z reguły dotyczy to wydawania pieniędzy publicznych. Z reguły w takiej sytuacji jest organizowany przetarg, który ma na celu wyłonienie drugiej strony umowy.

W zamówieniach publicznych mamy do czynienia z dużym formalizmem ? umowa nie może zostać zawarta z dowolnym podmiotem i mieć dowolnej treści. Wydawanie pieniędzy publicznych i zawieranie tego rodzaju umów podlega ścisłej kontroli ? różne organy czuwają nad tym, by środki zostały odpowiednio zagospodarowane, czyli wydane na właściwe cele i w odpowiedniej wysokości.


Kontrola zamówień publicznych

Udzielanie zamówień publicznych podlega kontroli różnych organów. W pierwszej kolejności kontrolę sprawują wykonawcy ? dostęp do dokumentów związanych z zamówieniami jest jawny. Po otwarciu ofert, mogą sprawdzić, czy pozostali wykonawcy popełnili jakieś błędy w złożonych ofertach i ustalić, czy wybór oferty najkorzystniejszej był prawidłowy.

Jeśli nie, w pewnych sytuacjach mogą zwrócić zamawiającemu uwagę na uchybienie, a w innych złożyć odwołanie do KIO ? quasisądu, który rozstrzyga w sprawach zamówień publicznych. Oprócz tego udzielanie zamówień publicznych podlega kontroli innych podmiotów, np. Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, Regionalnej Izby Obrachunkowej, czy podmiotu, który dofinansował udzielenie danego zamówienia publicznego.


Jak wydawane są środki publiczne?

Zamówienia publiczne mają na celu właściwą gospodarkę finansową oraz zawieranie odpowiednich umów, które zagwarantują, że cel umowy zostanie wykonany. Wydawanie środków publicznych musi uwzględniać zasady celowości, gospodarności i oszczędności. Jeśli więc dany towar, np. samochód można dostać taniej, to po co przepłacać? Z formalizmem nie można jednak przesadzać, ponieważ np. koszt przeprowadzenia procedury może być nieadekwatny do tego, co chcemy osiągnąć.

W pewnych sytuacjach możemy udzielić zamówienia z wolnej ręki, tj. zawrzeć umowę z pominięciem przetargu, np. gdy z pewnych przyczyn umowa może być zawarta tylko z jednym podmiotem. W przypadku zamówień na niewielkie kwoty ? do wysokości wynikającej z przepisów, w ogóle nie musimy stosować się do przepisów o zamówieniach publicznych.