Łączenie wykładziny na gorąco - temperatura
Łącząc materiał na gorąco, wykładzinowy bądź izolacyjny, zawsze stajemy przed dość poważnym problemem - po czym poznać, że element wystarczająco się nagrzał? Gdy ma się za pasem lata doświadczenia w tej branży, takie rzeczy się po prostu wie. Co zrobić gdy ktoś dopiero zaczyna pracę ze spawarką?
Pierwszą ważną sprawą, jest sprawdzenie instrukcji i innych materiałów od producenta wykładziny i spawarki. Często umieszczane są tam dość obszerne komentarze i wskazówki, jak wizualnie ocenić czy materiał nagrzał się wystarczająco.
Dla osób które nie wierzę swojemu instynktowi w tej sprawie, a chcą mieć pewność że wszystko będzie się trzymać, polecamy termometr laserowy. Sprytne urządzenie która na odległość i w ułamku sekundy, poda dokładną temperaturę powierzchni materiału.
Spawy - różne rodzaje
Wikipedia odnośnie typów połączeń spawanych:
spoiny czołowe ? są to spoiny powstające pomiędzy ścianką elementu tworzącą jego grubość a drugim z łączonych elementów. Jeżeli obejmują one całą grubość elementu to nazywamy je spoinami z pełnym przetopem. Natomiast gdy spoina nie obejmuje całej grubości elementu, wówczas mówimy o spoinach z tzw. niepełnym lub częściowym przetopie. Występują w złączach doczołowych i kątowych.
spoiny pachwinowe ? wykonane są w rowku utworzanym przez nieukosowanie ścianki elementów łączonych. Występują w złączach kątowych i przylgowych.
spoiny brzeżne ? brzegi blachy przygotowuje się przez podgięcie. Spawanie odbywa się w zasadzie bez dodania spoiwa. Maksymalna grubość blach stosowana przy tego typu złączach to 3mm. Występują w złączach doczołowych i przylgowych (odmiana złącza kątowego).
spoiny otworowe ? polegają na wypełnieniu spoiwem otworu okrągłego lub podłużnego, wykonanego w jednej z blach złącza. Występują w złączach zakładkowych.
spoiny punktowe ? powstają poprzez przetopienie jednej z blach i wtopieniem się w blachę znajdującą się pod nią. Występują w złączach zakładkowych.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Po%C5%82%C4%85czenie_spawane
Definicja dyszy
Myśląc o spawaniu, rzadko przychodzą nam do głowy dysze, jednakże są często wykorzystywane, szczególnie przy spawaniu miększych materiałów - oto ich definicja:
Dysza - urządzenie do kontroli kierunku lub charakterystyki wypływu płynu (gazu lub cieczy). Dysza jest najczęściej rurą o zmiennym przekroju, niekoniecznie okrągłym. Przykładem kontroli kierunku jest ciąg wektorowany w samolotach. Charakterystyka wypływu składa się zaś z takich parametrów jak prędkość, koncentracja lub kształt. Często celem stosowania dysz jest uzyskanie maksymalnej prędkości wypływu aby uzyskać maksymalny odrzut (np. w silnikach odrzutowych) lub maksymalny zasięg strumienia (np. w wężach strażackich, czy armatkach wodnych). Czasem chodzi o uzyskanie maksymalnej koncentracji strumienia np. w urządzeniach typu waterjet, lub wręcz przeciwnie - maksymalnego rozproszenia np. w rozpylaczach lakierów w zakładach fryzjerskich, czy lakierniach samochodowych. Kontrola kształtu pozwala zaś uzyskać m.in. kurtyny wodne jak i powietrzne.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Dysza