Budowa opony
Budowa opony
Budowa opony: 1. opasanie, 2. osnowa, 3. drut, 4. obręcz, 5. bieżnik, 6. opona, 7. stopka.
Elementy typowej opony samochodowej10:
Bieżnik
Bieżnik jest to część opony, która wchodzi w kontakt z nawierzchnią i odpowiada za jej przyczepność do nawierzchni. W zależności od przeznaczenia opony, bieżnik może mieć różny kształt (tzw. rzeźba bieżnika), głębokość i twardość.
Osnowa
Osnowa składa się z wielu warstw kordu, ułożonych pod różnymi kątami w zależności od rodzaju konstrukcji opony. Kord może być wykonany z poliamidu, poliestru, stali, wiskozy i włókna szklanego.
Opasanie
Jest to warstwa (lub częściej warstwy) kordu ułożona obwodowo, wykonana z możliwie jak najbardziej nierozciągliwego materiału. Jej zadaniem jest usztywnienie czoła opony i zapobiegnięcie jego deformacjom pod wpływem działających sił.
Stopka
Stopka (inaczej kołnierz) to część opony stykająca się z obręczą (inaczej zwaną też felgą). Biegnące obwodowo druty wzmacniające utrzymują oponę na feldze, natomiast odpowiednie ukształtowanie stopki zapewnia równe przyleganie opony do obręczy, a w oponach bezdętkowych także uszczelnienie. W niektórych konstrukcjach opon wzmocnienie to wykonuje się z kewlaru.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Opona_pneumatyczna
Kupno części samochodowych w przystępnej cenie
Tanie części samochodowe sprzedawane są w dobrych sklepach motoryzacyjnych oraz na stacjach paliw czy w myjniach samochodowych. Trzeba przecież pamiętać, że wygórowane ceny części samochodowych wcale nie świadczą o tym, że są one bardzo dobre. Tymczasem części samochodowe sprzedawane w niskiej cenie posiadają bardzo dużą dostępność, dzięki temu, że wiele osób może sobie pozwolić na ich kupno. Inną alternatywą dla osób, których nie stać na kupno nawet tańszych części samochodowych jest dokonanie zakupu zamiennych części samochodowe. Takie części sprowadzane są z tanich fabryk samochodowych, mogą być one także częściami używanymi. W takim przypadku trzeba jednak bardzo uważać na to, aby nie kupić za bardzo wyeksploatowanej części samochodowej.
Hamulec tarczowy
Hamulec tarczowy
Hamulec tarczowy samochodu Porsche Cayenne
Hamulec tarczowy ? rodzaj hamulca ciernego, w którym siła tarcia działa na powierzchni czołowej tarczy.
Składa się z tarczy hamulcowej, połączonej sztywno z hamowanym wałem oraz dwóch lub więcej nieobracających się klocków pokrytych okładziną cierną, które są dociskane do tarczy najczęściej za pomocą siłownika hydraulicznego lub pneumatycznego.
Hamulce tarczowe stosowane są powszechnie jako hamulce zasadnicze w pojazdach samochodowych, szynowych, motocyklach, motorowerach i skuterach, wypierając stosowane dawniej hamulce bębnowe, a także w rowerach, zastępując stosowane dotychczas hamulce szczękowe (działające na obręcz koła). Stosowane są również w obrabiarkach (np. jako hamulce do szybkiego zatrzymywania wrzeciona obrabiarki).
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Hamulec_tarczowy